mandag den 29. april 2013

Blåmusling

I sidste uge tog jeg nogle dyretegn med hjem fra biotopen (Tupperware FTW). Jeg kiggede lige på dem igen her til aften. Og minsandten om ikke der er hele 4 smådyr dernede - edderkop (som til min store skræk var levende... ikke sjovt at se, når man har den i mikroskopet for at fotografere den, og den så pludselig bevæger sig, når man troede den var død. PUHA!), hestemusling, snegl og blåmuslingen.

I dette indlæg vil jeg berøre info om blåmuslingen, og så må jeg lige opdatere bloggen (igen igen) med de andre smådyr.

Blåmuslingen er et bløddyr og en af Danmarks mest almindelige arter af havmuslinger. Den kan blive op til 10 cm. lang. Muslingen kan leve i både brakvand og saltvand, og er meget hårdfør!
Blåmuslinger kan blive op til 16 år gamle. De er ovale, og de unge blåmuslinger er brune, hvorimod de ældre blåmuslinger er blå. Skallerne er lavet af et kalkmateriale, som muslingen bruger som beskyttelse mod udefrakommende farer såsom strandkrabber og søstjerner.

Blåmuslingens latinske navn er: Mytilus edulis

Info er læst på Naturcenter Fosdalen 
Billedet er mit eget. :-)

Jeg fandt denne ved lavvande på min biotop. Den er ca 2 centimeter lang.

1 kommentar:

  1. Sikke nogle gode og anderledes dyr du har fundet på din biotop :) Godt arbejde Chris.

    SvarSlet