torsdag den 14. august 2014

Museumsopgaven del 1: Museumsvalget

Jeg har valgt at dele min opgave op i afsnit i forhold til afleveringen her på bloggen. Det gør det nemmere og mindre træls at komme igennem - for der er sgu meget!

Museumsvalg: Historiecenter Dybbøl Banke

Historiecenter Dybbøl Banke er et sted, hvor der sættes fokus på krigen i 1864. En krig og et udfald, som stadig har en stor betydning for lokalbefolkningen navnlig tættest på grænsen i Sønderjylland. Der er årligt fokus på mindet om Sønderjyllands skæbne den sommerdag i 1864, hvor dansk blev tysk. Altså er Historiecenterets formidlingsopgave en dyb, enorm og kompliceret en af slagsen. Der skal ikke kun sættes fokus på de faktuelle begivenheder – noget der er endnu vigtigere i denne formidlingsproces er, at for at få fuld forståelse af datidens sønderjyde og nationalfølelsen. Hvad skete der i 1864?!

Jeg havde flere museer i tankerne – blandt andet Cathrinesminde Teglværksmuseum, Søfartsmuseet i Flensborg samt Sønderorg Slot. Valget blev truffet ud fra, at jeg i kraft af en opvækst i Ragebøl og ungdom i Dybbøl, og ikke mindst skolegangen på Dybbøl-Skolen, har været på Historiecenteret mange gange. Og med stor interesse! Det er et sted, der vækker min interesse og min nysgerrighed på samme tid. Og samtidig er jeg meget interesseret i de menneskelige konsekvenser for lokalbefolkningen. 

Med andre ord lå det lige til sidebenet, at valget faldt på Historiecenter Dybbøl Banke.


Jeg tog kontakt til Historiecenteret for at få en aftale i stand med en, der kunne få mig videre i denne opgave. Denne aftale blev sat i stand til d. 8. august 2014, hvor jeg skulle interviewe historiker Ditte Kock. Der var ingen museumspædagog ansat – forklaringen kom under interviewet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar